Ved hjælp af ClickTracks

Del 1: Introduktion

Hvis du lige er startet med ClickTracks, vil du finde det er et meget alsidigt værktøj. Det præsenterer oplysninger ved at lægge det på din faktiske websider. Det også giver dig mulighed at oprette rapporter “on the fly”, så du kan se dine besøgendes adfærd på dit websted på meget forskellige og detaljerede måder.

Men hvis analysere Web metrics er nyt for dig, diagrammer, figurer og massen af potentielle data kan stadig være helt overvældende. Det er nyttigt at have nogle starter punkter og spørgsmål i tankerne som du studerer rapporterne, således at du kan finde de mest nyttige oplysninger.

Denne artikel giver nogle ideer og eksempler til at pifte din tænkning:

Navigation rapport

Denne rapport viser du (blandt andet), hvor mange besøgende har klikket på hvert link, og hvor lang tid de brugte på denne side.

Har du links, der får få eller ingen klik:

Er link-billede eller linkteksten for lille? * Er det i en farve, der ikke viser sig godt eller kunne udgøre problemer for besøgende med synshandicap? * Er det dårligt placeret eller svært at finde på siden? * Er det for langt ned? -check tidsforbrug på siden for at få en idé om, hvorvidt * besøgende læser de fleste eller alle af indholdet. Husk, at den første screenful af siden har den bedste chance for at blive set.

Hvis ingen af ovenstående synes sandt:

Er linkteksten forvirrende – formuleringen er måske forskellige eller ikke medtages på andre sider? * Er linket ikke attraktive eller engagerende for dine besøgende? * Eller, er indholdet bag link simpelthen ikke af interesse?

Links, der modtager mange klik:

Indhold bag dette link understreges endnu mere på dit websted, da det er klart af interesse?

Placeringer til at tænke over:

Hvis du har en intern søgemaskine på dit websted, er det forbundet på et fremtrædende sted på hver side? * Featured produkter eller andre elementer – kan du øge de klik, som de modtager ved at forbedre deres holdning?

Tidsforbrug på siden:

Er den gennemsnitlige tid på denne side virker for kort, især hvis siden er lang? -kontrollere antallet af besøgende, der spændende webstedet fra denne side. Hvis en masse mennesker bruger en kort tid på en side og forlader, Overvej at opdele indholdet på tværs af flere sider:

Dette kan være særligt nyttigt, fx Hvornår viser en liste over varer for køb – viser hver på en separat side giver dig mulighed at spore hvilke tilbud er det mest interessante for besøgende og fremhæve dem bedre

Afkortning sider også reducerer risikoen at besøgende vil savne varer yderligere ned, hvis de vælger ikke at rulle

Forskningsrapporten

Denne rapport viser søgeord og sætninger, der bragte besøgende til dit websted, opdelt efter individuelle søgemaskiner.

Hvilke søgeord eller centrale sætninger er mest effektiv for dig:

Hvilke søgeord eller sætninger drage mest trafik?

Som søgeresultat ord eller sætninger i de mest tid brugt på dit websted? Disse er besøgende der er mest involveret i dit indhold, men hvad de søgte da de kom til dig?

Er der nogen overraskelser? Undertiden afhente søgemaskiner søgeord fra din site kopiere, som du ikke måske har tænkt på som signifikant – disse kan være værdifulde oplysninger om, hvordan dine besøgende beskrive eller tænke over, hvad du tilbyder. Masser af efterspørgsel efter noget på dit websted kan give dig ideer til forbedring eller udvidelse af dine produkter og tjenester.

Hvilke søgemaskiner er den mest effektive?

Hvis dit websted er optimeret til en søgemaskine i særdeleshed, er, at søgemaskine bringe du trafik? Hvis du betaler for søgemaskineoptimering (bortset fra pay-per-click), er din service giver et rimeligt afkast på investeringer?

Hvis du har meget effektive søgeord i en søgemaskine, kan du forbedre deres stilling på andre?

Kan du genkende din ikke search engine referrers?

Hvordan er du knyttet til? Er henvisninger til du legitime? Er der steder, der linker til dig, at ikke du er komfortable med – enten fordi de ikke beskriver dit websted tilbud korrekt, eller måske du simpelthen ikke ønsker at være forbundet med dem!

Bør du takke Inviterende? Ofte, vil websteder linker til dig uden at lade dig vide. Hvis du sætter pris på dem for at gøre dette, kan du oprette et endnu stærkere- og potentielt mere rentable forhold.

For hjælp til at skabe særlige ClickTracks rapporter, se Del2: mærkning muligheder. Hjælp til brug af ClickTracks til at evaluere din “must-see” sider, se Del3 af denne serie.

Del 2: Mærkning indstillinger

ClickTracks tillader dig at opdele dine besøgende i mange måder ved hjælp af værktøjet “Oprette etiketter”. Du opretter instant rapporter til at besvare spørgsmål om mønstrene af specifikke typer af besøgende, og spore deres svar til dit websted.

Her er nogle ideer til ved hjælp af denne indstilling:

Sammenligne søgemaskine / ikke Search Engine trafik

Besøgende kommer til dit websted fra søgemaskiner, fra andre websteder, der linker til dig, fra marketing e-mails eller e-zines, eller måske fra deres egne bogmærker.

Bruge ClickTracks “Oprette etiketter” værktøj, og vælg “henvist fra enhver søgemaskine” som din kriterier til at spore alle Søg motor besøgende. Derefter oprette en anden etiket ved hjælp af de samme kriterier, men vælg “Inverse” til at identificere alle de besøgende ikke henvises fra en søgemaskine.

Nu kan du undersøge:

Er search engine besøgende mere lydhøre over for dit websted end dem, der finder du på andre måder:

Hvilken type af besøgende tilbringer længere på webstedet?

Hvilken type af besøgende er mere tilbøjelige til at nå frem til en af dine “mål” eller “must-see” sider? (Se Del3 af denne serie for mere om dette emne).

Hvis du har meget specifikke søgeord, vil derefter sandsynligvis søgemaskiner producere dine mest værdifulde trafik.

Men hvis du udgiver indhold på eksterne websteder, der linker til dig, besøgende fra disse websteder kan være mere værdifuldt end dem fra søgemaskiner, da de allerede ved om dine produkter eller tjenester, måske har læst noget, du har skrevet, og er mere klar til at gøre forretninger med dig.

Sammenligne kort / lang besøg

Ser på mængden af tid brugt på dit websted kan give fingerpeg om, hvor godt det møde besøgende forventninger og udøver deres interesse.

Bruge ClickTracks “Oprette etiketter” værktøj, og vælg “havde en visse sessionslængde” kombineret med “højst 5 sekunder” som dit søgekriterium til at spore personer, der forlader dit websted næsten øjeblikkeligt. Derefter oprette en anden etiket ved hjælp af de samme kriterier, men vælg “mindst 60 sekunder” (eller din præference) til at identificere alle de besøgende, der tilbragte nogle betydelige tid på dit websted.

Nu kan du undersøge:

Der er bedst ydende søgeord og henvisningssteder:

Hvilke søgeord og henvisende websteder resultere i lange besøg?

Hvilket resultere i korte besøg?

Hvis du har en masse trafik fra bestemte søgeord, men disse resultat i meget korte besøg længder, kontrollere destinationssider for disse søgninger (Se Del3 af denne serie for mere om dette emne). Det kan være at den første side, som besøgende Se ikke opfylder deres forventninger, og bør ændres.

Hvis du har søgeord, som er meget vellykket i at generere besøgende, som opholder sig på dit websted, skal du kontrollere, at du har optimeret dem for, som mange søgemaskiner som muligt.

Hvilke sider gør mennesker ophold på dit websted (lange besøg) Se:

Hvilke sider engagere dine besøgende mest? (kontrollere tidsforbrug på siden fra rapporten Navigation). Så sørg for at have passende opfordringer til handling på disse sider til at køre din trafik til det næste trin, således at besøgende ikke forlader fra disse punkter.

Disse sider er at tiltrække nok trafik?

Hvis du har sider der er tydeligvis vellykket, når du har fået besøgende til dem, er der måder at øge antallet af mennesker, der ser dem? Er navigationen til disse sider tilstrækkeligt attraktiv fra andre dele af dit websted? Skal de være bedre placeret?

Hjælp til brug af ClickTracks til at evaluere din “must-see” sider, se Del3 af denne serie.

Del 3: Evaluering af kritiske sider

Destinationssider

Det er vigtigt at kende de nøjagtige sider på dit websted, at de forskellige Søg motorer link til for hvert af dine vigtigste søgeord og sætninger. Disse kaldes “landingpages”, og er de første sider, at besøgende ser, når de klikker på søgeresultaterne.

Destinationssider er kritisk for første indtryk og troværdighed, navnlig nemlig folk hvem ikke er bekendt med din virksomhed. Det er også vigtigt at sikre, at disse sider opfylde den besøgendes forventninger baseret på deres søgeudtryk.

Bruge ClickTracks “Oprette etiketter” værktøj, og vælg “bruges en bestemt motor søgeforespørgsel” kombineret med søgeord eller sætning som dit søgekriterium til at spore personer, der kom til dit websted med denne søgning.

Nu kan du undersøge:

Hvad er Top post sider (dvs. “Landing sider”) for dette søgeord:

Er den ransage periode inkluderet i sideindhold? Ofte, besøgende vil være på udkig efter deres søgeord for at bekræfte, at de er i det rigtige sted. Hvis din side ikke synes relevante for dem, vil de forlade.

Kombinere landing sideoplysninger med Top Exit sider eller korte besøg til denne betegnelse for fingerpeg om, hvorvidt din destinationsside er tilstrækkeligt engagerende.

Den destinationsside drive besøgende ind i resten af dit websted:

Hvis du har relevant indhold på siden, men besøgende stadig efterlade, kunne der være andre årsager til deres mangel på engagement?

Destinationssider er også dem, som du linker til i din e-mail-marketingmeddelelser – og igen, er den første ting, at læseren ser, når de klikker igennem fra en af dine kampagner.

Webstedsejere antager ofte, at alle besøgende ser, deres hjemmeside, som er det primære middel til navigation. Dine destinationssider er den første, som besøgende får vist, så de skal fungere som mini startsider for.

Brug denne information om hvad besøgende søger når de ankommer til dit websted og hvad deres forventninger kan være at henvise dem til andre sider, der vil opfylde deres behov.

Mål eller “Must-See” sider

De centrale sider på dit websted, hvor folk træffe beslutninger for at købe et produkt, hente en prøve, abonnere på nyhedsbrev, etc er kendt som “mål” eller “must-see” sider. Disse er de steder, som du drive din trafik til for at nå dine mål for webstedet.

Bruge ClickTracks “Oprette etiketter” værktøj, og vælg “besøgt en bestemt side” kombineret med dit mål sidenavn som dit søgekriterium til at spore personer besøgt siden.

Nu kan du undersøge:

Er denne side svært at finde?

Besøgende tage lang tid at nå frem til denne side? (tjek den gennemsnitlige tid til siden fra rapporten Navigation)

Er der andre “must-see” sider, der er kritisk på stien til denne side? (check “Forrige side” oplysninger i rapporten Navigation)

Disse resultater kan give dig ideer til forbedring af navigationen til, og placering på siden”mål”.

Er, hvordan besøgende fandt dit websted påvirker succes på siden”mål”?

Er der kritiske søgeordssøgninger eller henvisende webadresse, der skaber bedre trafik i at nå dit mål?

Kombinere disse oplysninger med dine mest effektive søgeord data til at sikre, at du betaler for det bedste afkast af investeringen i at skabe kvalitet trafik.

c Philippa Gamse. Alle rettigheder forbeholdes.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.